Στέφανος Τραχανάς “Η παγκόσμια εκπαίδευση σε σταυροδρόμι”
24 Μαΐου 2017
Όταν το έτος 2012 ένα δημοσίευμα των New York Times είχε τίτλο «The year of the MOOC», λίγοι είχαν επίγνωση ότι αυτό που έμπαινε σε κίνηση τότε θα ήταν μια από τις πιο ανατρεπτικές αλλαγές στην ιστορία της παγκόσμιας εκπαίδευσης, από την ανακάλυψη της τυπογραφίας έως σήμερα.
Πέντε χρόνια μετά ήταν μια κατάλληλη στιγμή για έναν πρώτο απολογισμό του κινήματος των MOOCs -των Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων. Ηταν τελικά μια επανάσταση, όπως προέβλεπαν οι προφήτες του κινήματος, ή μια αργόσυρτη μεταρρύθμιση με εξίσου βαθιές συνέπειες;
Σκοπός της ομιλίας ήταν να προσφέρει πιθανές απαντήσεις στο ερώτημα αυτό αλλά και να διεγείρει τον προβληματισμό μας για τη θέση της χώρας μας απέναντι στα διλήμματα και τα σταυροδρόμια που είναι μπροστά μας.
Παρακολουθήστε τη διάλεξη online εδώ
Στέφανος Τραχανάς
Η πανεπιστημιακή διδασκαλία και το εκπαιδευτικό υλικό που απαιτείται για να τη στηρίξει αποτελούν τα δύο κεντρικά θέματα της επαγγελματικής ζωής του Στέφανου Τραχανά. Από το 1983 έως σήμερα διδάσκει στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης και έχει συγγράψει εννέα πανεπιστημιακά συγγράμματα καθώς και ένα βιβλίο για τη θέση της επιστήμης στον πολιτισμό. Ως ιδρυτικό μέλος και διευθυντής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης (ΠΕΚ) έως το 2013, είχε τη βασική ευθύνη στη δημιουργία του πρώτου πανεπιστημιακού εκδοτικού οίκου της χώρας.
Για τη διδασκαλία του στο Φυσικό Τμήμα του πανεπιστημίου Κρήτης τού απονεμήθηκε το 2002 ο τίτλος του επίτιμου διδάκτορα του πανεπιστημίου, ενώ για το έργο του στις ΠΕΚ βραβεύτηκε το 2009 με το εκδοτικό βραβείο του περιοδικού «Διαβάζω». To 2012 έλαβε το Εθνικό Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας «Βασίλη Ξανθόπουλου-Στέφανου Πνευματικού», ενώ για το σύνολο της προσφοράς του τιμήθηκε το 2015 με τον Ανώτερο Ταξιάρχη του Φοίνικα της Ελληνικής Δημοκρατίας.
Από το 2012 το ενδιαφέρον του στράφηκε βαθμιαία προς τη διαδικτυακή εκπαίδευση. Έχοντας ευεργετηθεί από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που του έδωσε τη δυνατότητα να ξεφύγει από τους κοινωνικούς και μορφωτικούς περιορισμούς του περιβάλλοντός του, πήρε την πρωτοβουλία το 2015 για την ίδρυση του Mathesis στο οποίο εργάζεται εθελοντικά ως διευθυντής αλλά και ως δάσκαλος.